Įtariate, kad tapote sukčiavimo auka arba jūsų informacija pateko į netinkamas rankas?
Štai kaip turėtumėte elgtis, jei manote, kad prieš jus buvo sukčiaujama arba jūsų asmeninę informaciją įgijo asmuo, tam neturintis teisės.
1. Nedelsdami kreipkitės į mūsų Klientų aptarnavimo skyrių, jei į netinkamas rankas patekusi informacija apima visus arba dalį jūsų internetinės bankininkystės prisijungimo duomenų.
Su klientų aptarnavimo specialistais galite susisiekti banko darbo valandomis tel. +370 5 2472075 arba el. paštu: Lithuania.icm@opbank.lt
Taip pat praneškite mūsų klientų aptarnavimo specialistams, jei pametėte asmens dokumentą arba dokumento kopiją.
2. Praneškite apie nusikalstamą veiką, jei žinote ar įtariate, kad kažkas pasinaudojo jūsų asmeniniais ar banko duomenimis.
3. Vykdykite iš valdžios institucijų gautas instrukcijas.
4. Stebėkite savo sąskaitos operacijas ir kreipkitės į banką, jei pastebėsite kokių nors operacijų, kurių patys neinicijavote.
5. Būkite atsargūs dėl bet kokių nepažįstamų asmenų kreipimosi, nesvarbu, ar tai įvyktų telefonu, ar el. paštu. Turėkite omenyje, kad bankas, policija ar bet kuri kita patikima šalis niekada neprašys jūsų pasakyti jiems savo internetinės bankininkystės prisijungimo duomenų ar slaptažodžių.
6. Praneškite apie įtartiną el. laišką ar tinklalapį:
Jei įtariate, kad gavote OP vardu išsiųstą sukčiavimo el. laišką arba matote neįprastą pranešimą ar įtartiną vaizdą internetinėje bankininkystėje, praneškite mums apie įvykį el. paštu Lithuania.icm@opbank.lt
Pranešime nurodykite šią informaciją:
Gali būti pagrindo įtarti tapatybės vagystę, pavyzdžiui, jei gaunate sąskaitas už produktus, kurių neužsisakėte.
1. Nedelsdami kreipkitės į mūsų Klientų aptarnavimo skyrių, jei nutekėjusi informacija apima visus ar dalį jūsų internetinės bankininkystės prisijungimo duomenų.
Su klientų aptarnavimo specialistais galite susisiekti banko darbo valandomis tel. +370 5 2472075 el. paštu: Lithuania.icm@opbank.lt
2. Praneškite apie pažeidimą policijai.
3. Jei įtariate, kad kuris nors jūsų slaptažodis pateko į netinkamas rankas, pakeiskite jį visose internetinių paslaugų svetainėse, kuriose jį naudojate. Skirtingoms svetainėms naudokite skirtingus slaptažodžius.
4. Įjunkite dviejų veiksnių autentifikavimą visoms paslaugoms, kurios jį siūlo.
Apie mus renkamų duomenų kiekis nuolat auga, kažkiek duomenų apie save mes paliekame nuolat, atlikdami savo kasdieninius veiksmus. Duomenų rinkimas leido atsirasti daugybei paslaugų, palengvinančių mūsų gyvenimą, tačiau kartais tai kelia ir susirūpinimą: ar mano duomenys yra saugūs ir kaip galiu save apsaugoti? Perskaitykite mūsų specialistų patarimus, kaip apsisaugoti ir apsaugoti savo duomenis.
Daug veiksnių lemia konfidencialios informacijos apsaugą ir saugų naudojimąsi paslaugomis, ir kiekvienas iš mūsų galime tam turėti įtakos. Mes nuolat stengiamės užtikrinti, kad klientai galėtų saugiai naudotis mūsų paslaugomis – tiek internetu, tiek filialuose. Jūs taip pat galite atlikti keletą nedidelių veiksmų, kad apsaugotumėte savo duomenis.
1. Niekada niekam neatskleiskite savo naudotojo ID ar PIN kodo. Bankas ir valdžios institucijos niekada neprašys jūsų internetinės bankininkystės naudotojo ID. Jie skirti tik jūsų asmeniniam naudojimui. Taip pat mes niekada neprašysime jūsų mokėjimo kortelės duomenų SMS žinute, el. laišku ar kitomis pranešimų siuntimo priemonėmis. Mes niekada nesiųsime nuorodų į svetaines, kuriose turėtumėte prisijungti naudodami internetinės bankininkystės naudotojo ID arba įvesti mokėjimo kortelės duomenis. Jei kas nors su jumis susisieks ir paprašys jūsų internetinės bankininkystės ID ar kortelės duomenų, greičiausiai šis asmuo bandys gauti informaciją nusikalstamais tikslais.
2. Norėdami naudotis internetiniu banku įsitikinkite, kad esate autentiškoje OP svetainėje.
Prisijungdami prie internetinio banko visada asmeniškai įveskite internetinio banko adresą (www.opbank.lt) savo naršyklės adreso juostoje. Nesijunkite prie interneto banko per nuorodą ar paieškos rezultatą naršyklėje (pvz., „Bing“ ar „Google“), nes jie gali jus nukreipti į sukčiavimo svetainę.
Patikrinkite naršyklės adreso juostą, kad įsitikintumėte, jog esate prisijungę tinkamu adresu ir kad adresas yra apsaugotas.
Susipažinkite su instrukcijomis, kaip patikrinti svetainės sertifikatą ir adresą. (https://www.op.fi/secure-online-transactions/security-features-of-op-eservices)
3. Niekada netvirtinkite mokėjimų ar operacijų, kurių patys tvirtinimui nepasirinkote.
Operacijos, kurias atliekate prisijungę su savo naudotojo ID, tvirtinamos naudojant mobilųjį el. parašą, Smart-ID, kodų generatorių ar Estijos ID kortelę. Patvirtinimo užklausos visada siunčiamos realiuoju laiku, kai naudojatės savo naudotojo ID prisijungimu. Patikrinkite, ar patvirtinimo užklausoje pateikta informacija sutampa su tuo metu atliekama operacija. Netvirtinkite operacijos, jei kuri nors informacija nesutampa, yra neteisinga arba tuo metu nesate prisijungę su savo naudotojo ID.
4. Laikykite savo naudotojo ID ir slaptažodį saugiai.
Nelaikykite jų lengvai įskaitoma forma ar tokioje vietoje, kur juos galėtų pasiekti kas nors kitas. Atidžiai perskaitykite visus gautus patvirtinimo pranešimus. Netvirtinkite operacijų, kurių patys nepasirinkote.
5. Įsitikinkite, kad jūsų kompiuterio ir mobiliųjų įrenginių programinė įranga ir apsauga yra atnaujinti.
Kompiuteryje ar mobiliajame įrenginyje įdiekite tik tas programas, kurias naudojate ir kurių reikia, kad būtų mažiau programų, kurias reikia saugoti. Įrenginiuose neįdiekite jokios programinės įrangos, kurios saugumo negalite patikimai nustatyti, ypač jei netikėtai gaunate diegimo užklausą.
Jei įmanoma, rekomenduojame mobiliuosiuose įrenginiuose įjungti nustatymą, kuris automatiškai atnaujintų programas, kai tik naujinimas bus pasiekiamas. Kalbant apie programas, kurias automatiškai įdiegia jūsų kompiuteris, reguliariai tikrinkite, ar nėra naujinių. Visada įdiekite atnaujinimus, kai tik jie bus prieinami.
6. Stebėkite savo sąskaitos operacijas ir kredito kortelės mokėjimus.
Kartais sąskaitų išrašymo klaidos padaromos netyčia, todėl visada verta būti dėmesingiems.
7. Pagalvokite apie tinkamus operacijų limitus savo sąskaitoms.
8. Nepamirškite tinkamai pasirūpinti informacija popieriuje.
Atsakingai naikinkite popierines sąskaitas ir kitus dokumentus, kuriuose yra jūsų asmens duomenų. Nemeskite jų į šiukšlių dėžę. Jei turite pašto dėžutę, laikykite ją užrakintą.
OP internetinės paslaugos buvo suprojektuotos lengvam ir saugiam naudojimuisi. Internetinių paslaugų saugos funkcijos buvo sukurtos taip, kad užkirstų kelią elektroniniams nusikaltimams. Kai kurias iš šių funkcijų pastebėsite naudodamiesi mūsų paslaugomis, o kitos veikia fone.
Įsitikinkite, kad jūsų ryšys yra saugus, ir patikrinkite sertifikatą
Prisijungdami prie internetinio banko visada asmeniškai įveskite internetinio banko adresą (www.opbank.lt) savo naršyklės adreso juostoje. Nespauskite nuorodų el. laiškuose ar SMS žinutėse. Nesijunkite prie internetinio banko per rezultatų puslapio nuorodas paieškos svetainėse (pvz., „Bing“ ar „Google“).
Patikrinkite naršyklės adreso juostą, kad įsitikintumėte, jog jungiatės teisingu adresu ir kad adresas yra apsaugotas. Spustelėkite spyną adreso juostoje, kad peržiūrėtumėte svetainės skaitmeninį sertifikatą. Patikrinkite šią informaciją:
Pavyzdinis vaizdas yra iš „Google Chrome“ naršyklės darbalaukyje (jei norite peržiūrėti išsamią sertifikato informaciją, spustelėkite „Certificate“):
Atminkite, kad spynos piktograma ir jos turinys gali skirtis priklausomai nuo jūsų naršyklės.
Visada patikrinkite, ar jūsų naudojamas ryšys yra užšifruotas ir ar naudojate naujausias naršyklės versijas, kad užtikrintumėte saugų ir sklandų naudojimąsi paslaugomis.
Visos OP el. paslaugos yra apsaugotos HTTPS ryšiu, kuris užšifruoja tinklu siunčiamus duomenis taip, kad jokia neteisėta šalis negalėtų matyti jūsų konfidencialios informacijos. Palaikomos naršyklės automatiškai naudoja TLS šifravimą, kuris apsaugo HTTPS srautą.
Taip pat ypač stenkitės užtikrinti, kad kompiuterių ar kitų įrenginių, kuriais naudojatės prisijungdami prie OP internetinių paslaugų, duomenų saugumo programos būtų atnaujintos.
Daugiau apie tai, kaip užtikrinti duomenų saugumą, skaitykite čia (informacija pateikiama anglų kalba).
Galite būti tikri, kad kai užtikrinate savo įrenginio duomenų saugumą ir saugote savo vartotojo identifikatorius, operacijos internetu yra saugios.
Į ką atkreipti dėmesį naudojantis banko paslaugomis
Kai norite naudotis internetinės bankininkystės ir draudimo paslaugomis, saugiausias būdas prisijungti prie „OP NetBank“ yra naršyklės adreso juostoje įvesti opbank.lt adresą. Neikite į „OP NetBank“ per jokias nuorodas, kurios gali būti nurodytos SMS žinutėse ar el. laiškuose.
Būkite budrūs, jei paslaugos vaizdas yra neįprastas arba, pavyzdžiui, prisijungiant jūsų prašoma įvesti kodus daugiau nei vieną kartą. Atminkite, kad „OP NetBank“ niekada neprašys daugiau nei vieno rakto kodo vienu metu.
Užtikrinkite savo įrenginio duomenų saugumą
Įsitikinkite, kad kompiuterių ar kitų įrenginių, naudojamų prieigai prie „OP NetBank“, duomenų sauga yra atnaujinta. Patikrinkite, ar jūsų įrenginyje yra ši programinė įranga ir ar ją atnaujinote, kaip nurodyta:
Nenaudokite savo identifikatorių įrenginyje, turinčiame kenkėjiškų programų požymių. Kai reikia, kreipkitės į specialistą, kuris įrenginį sutvarkys.
Per pastaruosius kelis dešimtmečius internetas vystėsi stulbinančiu tempu. Internete siūloma daugybė paslaugų, palengvinančių jūsų gyvenimą. Mes, kaip bankas, taip pat norime pasiūlyti savo klientams veiksmingus skaitmeninių paslaugų metodus ir kanalus.
Tačiau, kaip ir gyvenime, internete taip pat galite susidurti su nusikalstama veikla ir sukčiais.
Mes OP grupėje paslaugas kuriame taip, kad jos būtų kiek įmanoma saugios. Vis dėlto ir jūs nepamirškite saugotis: internete elkitės protingai, išsiugdykite pakankamą kritiškumą ir susipažinkite su dažniausiai pasitaikančių sukčiavimų požymiais.
Daugelis elektroninių nusikaltėlių veikia labai profesionaliai. Sukčiavimo žinutės ir suklastotos svetainės iš tikrųjų gali būti sukurtos sumaniai ir atrodyti teisėtai. Asmeninis budrumas ir žinios apie įvairius nesąžiningus bandymus padeda nustatyti sukčiavimą ir nuo jo apsisaugoti.
Kaip galiu atpažinti sukčių?
Kibernetiniais nusikaltimais gali būti laikomi įvairūs bandymai sukčiauti: bandymas gauti asmens duomenis ir banko naudotojo identifikatorius, siunčiant sukčiavimo pranešimus ar suklastotose svetainėse; arba, tarkime, romantinis sukčiavimas, kai sukčius bando priversti auką duoti pinigų apsimesdamas kitu asmeniu ir apeliuodamas į aukos emocijas. Įtartinai turėtų skambėti, jei asmuo, kurio niekada nesutikote asmeniškai, prašo jūsų pinigų, tarkime, kaip paskolos.
Bankas ar valdžios institucijos niekada neprašo jūsų banko vartotojo identifikatorių ar slaptažodžių per nuorodas ar telefonu
Atminkite, kad bankas niekada nesiųs jums nuorodos į jokią svetainę, kurioje būtų reikalaujama prisijungti naudojant internetinės bankininkystės vartotojo ID arba pateikti kortelės duomenis.
Policija ar bankas niekada nesusisieks su jumis ir neprašys jūsų identifikavimo duomenų ar slaptažodžių. Taip elgiasi tik nusikaltėliai.
Daugiau apie įvairias sukčiavimo formas skaitykite straipsniuose.
Ką daryti, jei vis dėlto tapau sukčiavimo ar elektroninių nusikaltimų auka?
Jei tapote elektroninių nusikaltimų auka, atminkite, kad galite gauti pagalbos. Jūs neturite jokios priežasties gėdytis to, kas nutiko, tačiau turėtumėte dėti visas pastangas imtis skubių priemonių, kad išvengtumėte nusikaltimo jums padarytos žalos.
Jei žala jau padaryta ir įtariate, kad sukčiams atskleidėte savo internetinio banko vartotojo identifikavimo ar kortelės duomenis, atlikite šiuos veiksmus:
Nedelsdami kreipkitės į mūsų Klientų aptarnavimo skyrių, jei atskleista informacija apima visus ar dalį jūsų internetinės bankininkystės duomenų.
Su klientų aptarnavimo specialistais galite susisiekti banko darbo valandomis tel. +370 5 2472075 arba el. paštu: Lithuania.icm@opbank.lt
Praneškite apie nusikaltimą policijai.
+370 5 2472075
info@opbank.lt
Konstitucijos pr. 29,
4 aukštas, Vilnius